Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
 
 
 
 

Ako postupovať pri oprave defektu.

                                                                     

Aby sme defekt vôbec mohli opraviť,tak potrebujeme mať so sebou základnú výbavu,ktorú budeme pri oprave potrebovať. Bez monterpák,duše,alebo sady na lepenie a pumpy by sme nemali ísť bicyklovať ,pokiaľ nemáme na telefóne osobu,ktorá je ochotná pre nás prísť autom,pokiaľ si akurát nedala vychladené pivko :o)
Sme teda ďaleko od domu na tlačenie,nikto na telefóne a plášť prázdny.
Ako úplne prvé pokiaľ nie je hneď na prvý pohľad zjavné,že sa naozaj jedná o defekt(viditelný tŕň,pripínačka,drôt atď) vyskúšať predsa len plášť nafúkať.
Možno si poviete však je to úplne zbytočné.
Mám hneď 2 argumenty.
Prvý:Dierka môže byť taká malá,že Vám jedno dofúkanie bude stačiť,aby ste prišli domov a v kľude domova si defekt opravili.
Druhý argument je osobná skúsenosť,kedy bolo koleso na cestnom bicykli prázdne asi do 2 sekúnd a kedže už bola tma tak som dušu vymenil.Následne v domácich podmienkach som ani po ponorení celej duše do vody nenašiel žiadny defekt,takže z neznámej príčiny musel pustiť ventil čo bolo už asi po 40 kilometroch jazdy.
Ak je snaha nafúkať koleso márna,tak si popíšme postup ako defekt opraviť.
Ako prvé treba z duše odmontovať čiapočku a ak nieje duša úplne prázdna tak ostávajúci vzduch vypustiť, nakoľko nám môže komplikovať demontáž plášťa.Duše s ventilmi, ktoré majú po celej dĺžke závit, mávajú upevňovaciu maticu a tú treba tiež odmontovať.Ak to situácia dovoľuje,tak nič neopravujte v tráve,lebo tam dokážu zmiznúť všetky veci :o)
Teraz potrebujeme demontovať plášť,načo nám poslúžia monterpáky.Nikdy namiesto monterpák nepoužívajte skrutkovač,nôž,alebo iné ostré predmety.Môžete si poškodiť ráfik,alebo prepichnúť dušu na ďaľších miestach.
Ideálne je začať oproti ventilu.Pätka plášťa však môže byť silno pritisknutá k bočnej stene ráfika.Stisknite plášť z oboch strán do stredu ráfika,aby sa pätka uvoľnila.
Zasuňte jednu monterpáku pod pätku plášťa.Druhú monterpáku cca 5-10cm od prvej.Potlačte monterpáky smerom k špiciam kolesa čím by ste mali dostať pätku plášťa mimo ráfik.Ak máte iba 2 monterpáky tak jednu monterpáku vytiahnite a posuňte ju o 5-10cm.Takto postupujte až kým sa pätka plášťa úplne neuvoľní.
Dušu vytiahnite najprv oproti ventilu.Následne zatlačte na ventil a celú dušu vytiahnite.
Vyberte aj druhú pätku plášťa,aby ste mohli dôkladne skontrolovať aj plášť.
Dušu nafúkajte pokiaľ sa dá na dvojnásobok bežnej šírky.Vďaka tomu ľahšie odhalíte aj menšie defekty.Drobné úniky vzduchu je aj počuť,alebo si dušu môžete prikladať k perám kde zacítite únik vzduchu.Ak sa nachádzate niekde pri vode môžete dušu ponoriť do vody a únik vzduchu okamžite zistíte vďaka bublinkám.
Dušu treba skontrolovať aj keď budete meniť za novú.Poškodenie duše Vám pomôže zistiť príčinu defektu a predísť ďalším defektom.
Trhlina vedľa ventilu:zle uložená duša v ráfiku,ohnutý ventil,nedostatočne nafúkané koleso.
Únik cez ventil:povolený ventil,poškodená vložka ventilu
Diera zo strany ráfika:skontrolujte ráfik,či nieje poškodený a nemá ostré miesta,skontrolujte či nechýba ,alebo nie je poškodená páska ktorá zakrýva vnútorné otvory v ráfiku.
Jeden malý otvor:tŕň,drôt,klinec alebo sklo.
Dve rovnobežné dierky:ktorým sa hovorí precvaknutie,alebo hadie kusnutie sú spôsobené pricviknutím duše o ráfik a predmet na ceste napr.skala,obrubník,Najčastejšia príčina nedostatočný tlak v pneumatike.
Veľká diera:prasknutá duša,skontrolujte či nieje poškodený plášť


Kontrola plášťa.Pri defekte je potrebné skontrolovať aj plášť,lebo príčina defektu napr.tŕň,alebo sklo môže byť stále v plášti a opätovne spôsobiť defekt.Dôkladne prezrite vonkajšiu stranu a dezén.Prípadnu trhlinu stlačte a skontrolujte či tam nieje napr.sklo.
Prezrite tiež vnútornú stranu plášťa a opatrne ju prehmatajte prstami,lebo ostré predmety môžu byť stále v plášti.
Skontrolujte či nieje poškodená pätka plášťa.Staré a popraskané plášte sú omnoho náchylnejšie na defekty.Zjazdený dezén,tiež značne zvýšuje riziko defektu.

Ak sme našli a odstránili príčinu defektu a máme náhradnú dušu môžeme namontovať dušu a plášť späť na koleso.
1.Ak máte plášť so smerovým označením, dáme pozor,aby bola šipka smeru otáčania v smere jazdy.Ak máte bicykel pri oprave defektu obrátený hore nohami treba dať pozor,aby ste sa nepomýlili.
2.Dušu trochu nafúkneme,aby sa nám pri montáži nedostala pod pätku plášťa.
Dušu vložíme do plášťa najlepšie v mieste kde je na plášti uvedený odporúčaný tlak.Pri neskoršom dofukovaní tak nebudeme musieť hodnotu tlaku hľadať na plášti.
3.Vložte plášt a dušu do ráfika tak,aby ventil smeroval kolmo k náboju.Pokiaľ by bol ventil šikmo mohlo by to v budúcnosti spôsobiť utrhnutie ventilu o hranu diery.Vždy nasadzujte iba jednu pätku plášťa.
4.Pätku plášťa zastrčte za okraj ráfika rukami.Ak by bol problém použite monterpáky ako pri demontáži.
5.Dušu zastrčte do ráfika po celom obvode.
6.Druhú pätku  plášťa je najlepšie začať zakladať pri ventile.Ventil jemne zatlačte proti ráfiku a založte pätku.Následne zakladajte pätku plášťa najlepšie oboma rukami,aby ste skončili oproti ventilu.Pokiaľ sa Vám dá celá pätka nasadiť na ráfik bez použitia monterpák tak super,ale vo väčšine prípadov budete musieť na posledných 20-30 centimetrov použiť monterpáky.Pri používaní monterpák buďte opatrný,aby ste nepricvikli monterpákov dušu.
7.Skontrolujte či po celom obvode sedí pätka plášťa a nie je v niektorom mieste duša pod pätkou plášťa.Pokiaľ by sa tak stalo,tak plášť demontujte a postup opakujte.
8.Teraz dušu nafúknite na malý tlak a po oboch stranách skontrolujte pätku plášťa.Nad pätkou plášťa sa nachádza jemná vystuplá čiara.Pokiaľ je čiara po celom obvode rovnako ďaleko od ráfika na jednej aj druhej strane,tak plášť je nasadený správne.
9.Nafúkajte koleso na požadovaný tlak.Tlak je najlepšie skontrolovať tlakomerom.
10.Ak máte celozávitový ventil ,tak dotiahnite poisťovaciu maticu,ale iba prstami.Nikdy nepoužívajte kliešte,alebo iné náradie na dotiahnutie matice,pokiaľ defekt opravujete doma.Pri výjazde by ste nemali ako maticu povoliť a tým pádom ani opraviť defekt.

Ak náhradnú dušu nemáme a musíme dušu na mieste zalepiť postupujeme následovne.
- Miesto defektu očistíme brúsnym papierom
- Vyberieme si vhodnú veľkosť záplaty,aby dostatočne prekrývala dieru
- Nanesieme tenkú vrstvu lepidla na trochu väčšiu plochu ako je samotná záplata,aby sa dobre prilepil   
  aj okraj záplaty. Zle prilepený okraj záplaty môže do budúcna spôsobiť únik vzduchu.Nechajte lepidlo     
  zaschnúť,čo môže trvať pár minút.                                      
- Záplatu pritlačte,pokiaľ sa záplata neprilepí.
Následne môzeme namontovať dušu a plášť na koleso viď. postup od bodu 1.    

Dúfame,že budete náš návod potrebovať čo najmenej.Veľa štastných kilometrov bez defektu :o)))

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
all